Een webshop starten? Acht tips voor jouw succesvolle webshop

Wil je graag een webshop starten, maar heb je geen idee hoe je moet beginnen? In dit artikel helpen we je om je succesvol te laten starten. Er komt namelijk best wat kijken bij het starten van een webshop. Toch kun je ook zonder ervaring van jouw webshop een online succes maken. Je hoeft echt geen technisch genie te zijn om een succesvolle webshop op te zetten. Het is wel belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Door hier goed over na te denken is de kans een stuk groter dat je webshop een langdurig succes wordt. Met onderstaande acht tips helpen wij jou op weg bij het creëren van jouw webshop.

1. Welke producten verkopen in jouw webshop?


Het eerste waar je over na moet denken is welke producten je wilt gaan verkopen. Denk hierbij goed na over de niche die je kiest, want dat bepaalt hoe snel en gemakkelijk je gevonden kunt worden op het wereldwijde web. Je kunt ervoor kiezen om dezelfde producten te verkopen, zoals bijvoorbeeld kleding. Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om een breed assortiment te hebben met verschillende producten. Deze keuze is geheel afhankelijk van jouw wensen, maar met de concurrentie op internet wordt het steeds moeilijker je te onderscheiden. De meeste succesvolle ondernemers starten hierdoor vanuit een goed gedefinieerde niche.

2. Domeinnaam bedenken

Nadat je hebt gekozen welk product je wilt verkopen komt het tweede belangrijke punt: hoe gaat je webshop heten? Het is slim om een originele naam te bedenken die niet te moeilijk is. Door een leuke ‘catchy’ naam te bedenken zullen mensen je sneller onthouden. Je naam kan gerelateerd zijn aan de producten die je verkoopt, maar kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. De eerste optie is slim als je makkelijk gevonden wilt worden maar beperkt je als je later wilt gaan verbreden. Bedenk daarnaast wel dat de domeinnaam nog vrij moet zijn, anders zul je een andere naam moeten bedenken of hem iets moeten veranderen.

3. Een webshop starten begint bij goede hosting

Wist je dat veel bedrijven failliet gaan door het kiezen van een verkeerde hostingprovider? Een goede, maar vooral snelle gebruikerservaring staat of valt met een goede hosting.Het regelen van een goede en snelle webhosting is dus ontzettend belangrijk. Voordat je online kan gaan met jouw webshop heb je een webhost nodig. Deze host biedt je een server en omgeving met tools waar je de site online zet. Voor jouw webshop is het dus van belang een snelle hosting te vinden. Bij elke seconde laadtijd verlies je al 7 procent conversie en dus omzet. De laadtijd van je frontpage en snelheid van het laden van de pagina’s zijn dus erg belangrijk voor het succes van jouw webshop. Het is hierdoor slim om te kiezen voor een hosting die geschikt is en mogelijkheden biedt voor e-commerce. Een voorbeeld van een hosting die geschikt is voor webshops is “Jouw Site Host”.

4. Inschrijven bij de KvK

Je denkt er misschien niet zo snel aan, maar ook voor een webwinkel moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als online winkeleigenaar ben je een ondernemer en is het wettelijk verplicht om ingeschreven te staan bij de KvK. Je hoeft dit nog niet meteen te doen terwijl je de website nog aan het maken bent, maar wel voordat je de webshop opent. Wanneer je producten gaat verkopen en geld verdient moet je in het systeem van de KvK en belastingdienst staan.

5. Zelf je website maken of uitbesteden?

Een vijfde punt waar je over na moet denken is of je de webshop zelf wilt bouwen of dit wilt uitbesteden. Het bouwen van een site kan leuk zijn, maar ook tijdrovend als je dit niet vaak hebt gedaan. Wil je bijvoorbeeld een website via WordPress en heb je hier nog nooit mee gewerkt, zul je best even moeten oefenen om er handig mee te worden. Heb je hier heel veel zin in en kan je niet wachten om te beginnen? Dan kun je de site het beste zelf bouwen. Zie je hier stiekem een beetje tegenop? Dan kan het schelen om het uit te besteden. Dit kost natuurlijk geld, maar scheelt jou wel veel tijd en werk. Met alleen het bouwen ben je er nog niet. De website heeft ook onderhoud nodig om goed en veilig te kunnen blijven functioneren. Ook dit kun je zelf doen of uitbesteden.

6. Creëren van een huisstijl

De huisstijl van jouw webwinkel is iets waar je goed over na moet denken. Onder een huisstijl valt zowel het logo als de kleuren van de website. Een huisstijl is erg belangrijk om herkenbaar te zijn. Dit is dus niet iets wat je na een maand alweer verandert. Stel je voor hoe verwarrend het zou zijn als Coca Cola opeens gele labels op hun flesjes zou doen in plaats van rood? Met jouw huisstijl kun je je onderscheiden van concurrenten. Denk dus goed na over jouw kernwaarden en welk logo en kleuren hierbij zouden passen. Kleuren hebben een bepaalde uitwerking op mensen dus ook hier moet je goed over nadenken. Je logo is het visitekaartje van jouw webwinkel, deze moet dus professionaliteit uitstralen.

7. Webshop inrichten


Als je website bijna af is kun je de producten erin gaan plaatsen. Potentiële kopers willen graag weten wat een product precies inhoudt. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, scherpe en professionele productfoto’s zijn dus erg belangrijk. Let er wel op dat je de foto’s optimaliseert voor een website in verband met de snelheid van je pagina. Vergeet ook geen duidelijke productomschrijving. Goede productomschrijvingen en foto’s zijn van groot belang of de klant het product daadwerkelijk koopt en dit zie je terug in je conversie (hoeveel bezoekers daadwerkelijk iets bij je bestellen).

8. Goede reviews

In het huidige online tijdperk zijn goede reviews van groot belang. In een fysieke winkel kunnen mensen zelf een indruk opdoen. Bij een webshop kan dit niet en moet je dus afgaan op ervaringen van anderen die eerder iets hebben gekocht. Bij het zien van goede reviews zullen potentiële kopers eerder geneigd zijn iets bij jouw webshop te kopen. Het is dus slim om klanten na bestelling de mogelijkheid te geven een review achter te laten. Er kan natuurlijk weleens een minder goede review bij zitten, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je in je reactie aangeeft hoe je het voor de klant hebt opgelost.

Een webwinkel beginnen doe je dus niet in een dag. Hoe leuk is het om de droom van een eigen webshop in vervulling te laten gaan! Mocht je er niet uitkomen en vragen hebben of graag advies willen, neem dan gerust contact met ons op via Whatsapp. Wij helpen je graag om van jouw idee een online succes te maken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
1
Kan ik je helpen?
WhatsApp met Roelien
Hallo, mijn naam is Roelien :) als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het graag!